Nočni avtobusi v Ljubljani

Predstavniki študentov so nedavno dali pobudo, da Ljubljana po desetletjih spet uvede nočne avtobuse, ki bi študente v ranih nočnih urah dostavljali domov. Žal je to pobudo tik pred letošnjim tednom mobilnosti (sic!) ljubljanski župan zavrnil, češ da naj bi bilo tovrstnih študentov premalo, da bi se mesto z njimi posebej ukvarjalo.

Županova trditev je (milorečeno) napačna. Nedavno je ga. Taja Ivanc uspešno zagovarjala magistrsko nalogo z naslovom Nočna mobilnost v Ljubljani (Oddelek Za Geografijo,  Filozofska Fakulteta, Univerza v Ljubljani). V njej je podrobno analizirala stanje, identificirali potnike in njihove potovalne navade. Preštela je recimo tudi ljudi, ki občasno ali pogosto delajo ponoči (zanimivo: delež nočnih delavcev v Sloveniji je večji kot povprečje v EU), nočno delo pa lahko opravljajo tudi mladi s fleksibilnimi oblikami zaposlovanja.  

Slika 1: Odhodi nočnih avtobusov LPP aprila 2025, vir: Taja Ivanc: Nočna mobilnost v Ljubljani.

V analizi je je preverjala vozne rede avtobusov (pri čemer je potrdila izsledke nedavne debate glede zmanjševanja števila avtobusov), spremljala zasedenost izposoj koles, izvedla intervjuje s taksisti in podobno. Zaradi omejenega delovanja javnega potniškega prometa potniki pogosto izbirajo alternativne oblike prevoza (npr. kolesarjenje, taksi), verjetno pa se poslužujejo tudi avtomobilov. Nadalje so bile izvedene primerjalne analize z Gradcem in Brnom, mestoma podobne velikosti. Tudi tu so se pokazale ključne pomanjkljivost – omejeno delovanje nočnega javnega potniškega prometa.

Podatki zbrani v nalogi tudi razkrijejo odgovor na vprašanje oziroma županovo tezo, da ponoči promet v Ljubljani res izgine. Primerjava podatkov SURS o deležu dnevnih poti v MOL in podatkov o izposoji sistema BicikeLJ kaže, da je slednji ponoči še kar živahen. Nekaj nasmeška na obraz prinese tudi opazka, da so očitno študentje (s predpostavko, da uporabljajo BicikeLJ) še vedno tisti pravi: zjutraj se zbudijo nekoliko kasneje od večine (glejte zamik jutranje uporabe) in tudi zvečer ne gredo kaj kmalu spat. 

Slika 2: delež dnevnih poti v MOL (SURS) in delež uporabnikov BicikeLJ, vir: Taja Ivanc: Nočna mobilnost v Ljubljani.

Žal je BicikeLJ manj uporabljan v zimskih mesecih. Podatki kažejo, da je povprečno število mesečnih izposoj najmanjše decembra in januarja, ko dosega manj kot polovico povprečnih izposoj najbolj obljudenih mesecev – junija in oktobra. To tudi kaže, da v Ljubljani obstajajo potrebe po nočnem javnem potniškem prometu.

Na podlagi ugotovitev in dobrih praks iz tujine so bile oblikovani predlogi za izboljšave, kot je podaljšanje delovanja ljubljanskega nočnega javnega prometa (avtobusov), a žal strokovne ugotovitve ne pridejo do odločevalcev.

 

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Počasen zaton ljubljanskega potniškega prometa

Stroški prometa