Copenhagenize indeks za leto 2025

Izšel je Copenhagenize indeks za leto 2025. To je lestvica, ki ocenjuje, koliko je (kolesarska) infrastruktura v posameznem mestu naklonjena kolesarkam in kolesarjem. Pri tem se ocenjuje varnost in povezanost infrastrukture, njena uporaba in doseg ter politika in podpora. Ljubljana je letos (2025) prejela 54.6 točk. Novica je sladko-kisla: Ljubljana je še vedno na seznamu, a uvrščena na 24. mesto (leta 2019 je bila na 14. mest, še dve leti prej pa kar na 8.). No, tudi to, da je Ljubljana še na lestvici, je posledica tega, da so lestvico razširili iz 20 na 30 mest!

Nekaj zgodovine: Lestvico je 
leta 2011 začel urejati urbanist Mikael Colville-Andersen, saj je s tem želel promovirati kolesarjenje v mestih. Na začetku je bil pretežno one-man band, zato je bil tudi nabor mest precej omejen. Kasneje je pregled mest širil. Pri nas je bil kar navdušen nad širokimi kolesarskimi stezami ob Celovški in Dunajski (ki so posledica tega, da so se načrtovalci ob gradnji v 60ih zgledovali po takratnih skandinavskih praksah). Nekaj fotografij iz Ljubljane je tudi uvrstil v svojo knjigo Copenhagenize: The Definitive Guide to Global Bicycle Urbanism. Zelo dobro osmo mesto Ljubljane leta 2019 je sledilo zaprtju Slovenske ceste za avtomobile in odprtju povezave za kolesarje. Lestvica naj bi se obnavljala vsake dve leti, toda zaradi korone in drugih opravkov, smo na novo lestvico čakali kar 6 let. Copenhagenize indeks sedaj sofinancira EU, kar verjetno pomeni bolj objektivna merila. 

Največje presenečenje je to, da je Utrech prehitel Copenhagen. Visoko je tudi Pariz, ki je v zadnjih 10 letih dosegel pomemben napredek. Z lestvice pa sta izpadla tako Barcelona kot tudi München, ki sta bila leta 2019 uvrščena podobno kot Ljubljana.

Na sliki je prikazano "valovanje" kolesarske infrastrukture. To, da se je Ljubljana že četrtič zapored uvrstila na lestvico pomeni, da kolesarska infrastruktura ni slaba. In tudi ocena Ljubljane izpostavlja dobre prakse: obsežno mestno jedro brez avtomobilov, enosmerne ulice s kolesarskim pasom v drugo smer, BicikeLJ in podobno. Poročilo ne pozabi omeniti niti Ljubljanske kolesarske mreže (LKM).

Morda Copenhagenize indeks ni ravno raketna znanost, toda je soliden indikator kako napreduje kolesarska infrastruktura v mestih. Po Analizi potovalnih navad je kolesarjenje edini način prevoza, katerega delež v Ljubljani narašča, poleg seveda prevoza z avtomobilom. Uvrščanje Ljubljane na to lestvico razkriva zakaj. Toda če bomo v Ljubljani kolesarjenje zanemarili (na kar opozarja zadnja izdaja omenjene lestvice), bo nam res preostalo le še čakanje v avtomobilskih zastojih.

Ljubljana je položila trdne temelje za kolesarjenje – zdaj je čas, da svojo infrastrukturo dvigne na višjo raven, da bo vsakodnevno kolesarjenje postalo samoumevna izbira. 

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Počasen zaton ljubljanskega potniškega prometa

Stroški prometa

Nočni avtobusi v Ljubljani