Nekaj misli ob poročilu EU o prevozni revščini
V preteklosti sem že ocenjeval nekatere knjige, ki bolj ali manj govorijo o mobilnosti. A precej znanja se da dobiti tudi iz projektov in njihovih poročil. Branje teh verjetno ni tako kratkočasno ali celo zabavno, a nekateri podatki so precej povedni.
Pred časom sem prebral EU poročilo o prevozni revščini Prevozna revščina: definicije, kazalniki, determinante in strategije za blaženje (ang. Transport poverty: definitions, indicators, determinants, and mitigation strategies). Pri projektu je sodelovalo tudi Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Poročilo v veliki meri sloni na anketi Eurostata (HBS: Household Budget Survey). Moj pogled je iz stališča nekoga, ki se ukvarja z mobilnostjo (in statistiko). Zanimali so me podatki, ki so vezani na Slovenijo, in nam povejo nekaj več o prometni situaciji v Sloveniji. To je vedno koristno, saj smo včasih preveč vpeti v vsakdanje navade in pridiganje: več trajnostne mobilnosti (kolesarjenje in pešačenje), več javnega potniškega prometa, manj avtov, če pa že morajo, pa električni, ki znižujejo tudi izpuste onesnaževal zraka … Morda malce zanemarjam vidik prevozne revščine, a o tem lahko več preberete v nacionalnem poročilu Prevozna revščina v Republiki Sloveniji in poročilu društva Focus: Študija ekonomskih in političnih vplivov na trenutno in prihodnje stanje prevozne revščine.
Nekaj osnov: Poročilo navaja tri osnovne razsežnosti prometa: razpoložljivost, fizična in ekonomska dostopnost (ang. avalibility, accessibility, affordability). Pri tem je prevozna revščina označena kot nezmožnost posameznik ali gospodinjstva, da:
- nima (primernega) javnega ali zasebnega prevoza in/ali
- da prometni sistem omejuje dostop do (drugega) bistvenega blaga in storitev in/ali
- da imajo finančne težave s poravnavo stroškov prevoza.
Prevozno revščino v tem poročilu povezujejo z dvema kazalcema: 6 % in 2M kazalca:
- 6 % kazalec: gospodinjstva se šteje za prometno revno, če za prevoz porabi več kot 6 % svojih skupnih izdatkov.
- 2M kazalec: Gospodinjstva so opredeljena kot prometno revna, če je njihov delež skupnih izdatkov za promet več kot dvakrat večji od nacionalne mediane izdatkov za promet.
Zanimivi podatki:
- V Sloveniji ima 95% gospodinjstev vsaj en avto in smo po tem med tremi najbolj motoriziranimi državami v EU. Vseeno pa socialne razmere preprečujejo, da bi bil delež materialno in socialno ogroženega prebivalstva, ki ima v lasti avtomobil, prevelik (pod 10 %, boljši od povprečja EU).
- (Geografska) dostopnost do javnega potniškega prometa je neugodna, saj je najbližje postajališče predaleč za 4.5 % prebivalcev Slovenije. Po tem kazalniku smo spet med 3 najslabšimi v EU. To je verjetno povezano z velikim deležem ruralnega in sub-urbanega prebivalstva, torej večnim izgovorom o »razseljenosti.« Ker se nova bivališča in naselja gradijo brez posluha za neavtomobilski prevoz, je težko pričakovati kaj drugega.
- Glede fizičnega dostopa gibalno oviranim smo nekje povprečni.
- Približno 30 % prebivalstva za pot v službo porabi več kot 30 minut, kar nas pripelje med manj časovno potratne. Toda ta podatek je malce v nasprotju z drugim Eurostatovim podatkom: (EU transport in figures: Statistical Pocketbook), kjer prepotovana razdalja v Sloveniji dnevno znaša skoraj 40 km, največ v EU. Hkrati po teh podatkih v avtu porabimo največ časa dnevno: 60 minut dnevno kot vozniki in še 10 minut dnevno kot sopotniki. Po teh podatkih opravljamo najdaljše vožnje v EU (kar 114 minut/dan) ob kar najmanjši zasedenosti naših avtomobilov (v povprečju 1,3 potnika).
- Zanimivo, da je cena vozovnice javnega potniškega prometa za slovensko prebivalstvo zanemarljiva. Verjetno zato, ker javni potniški promet uporabljamo precej podpovprečno!
- Slovenija ima največji delež izdatkov za promet v skupnih izdatkih: 6.4 % (to je mediana, ne povprečje). Glede na kazalec revščine, je povprečen Slovenec_ka prevozno reven_a!. Zanimivo pa je, da smo po drugem kazalcu revščine – deležu gospodinjstev s prek dvakratnim nacionalnim povprečjem stroškov za promet (2M) – »najboljši«. Lahko bi rekli, da je za Slovenijo promet enako drag za vse oziroma smo prevozno razmeroma egalitarna družba. O tem pričajo tudi podatki iz zgoraj omenjene Focusove raziskave o deležu izdatkov za prevoz v dohodkih gospodinjstev, ki kaže nadpovprečne izdatke za vse kvintile.
Komentarji
Objavite komentar